Natália Šimonová: Rusty Memory

Natália Šimonová: Rusty Memory
Kurátor: Filip Krutek

Výstava potrvá do 30.8.2021

Hrdza (rust) a pamäť (memory) predstavujú v tvorbe Natálie Šimonovej dve kľúčové tvorivé
východiská už od roku 2019, kedy vytvorila prvú monumentálnu maliarsku inštaláciu s názvom Multiplikácia. V nej skúmala materiálovú nestálosť (zanedbaných) socialistických detských ihrísk, ktorých dekonštrukciou v lineárnom priestore vytvorila vlastný mikrokozmos/krajinu. Definovala tak tvorivý princíp založený na variabilite kompozícií z drobných formátov frotáží a hrdze na papieri,
ktorá predstavuje autorskú maliarsku techniku. Dôležitý je pri tom proces vzniku inštalácie. Šimonová sa v rámci neho stavia do pozície Baudelairovho flenéra – umelca, ktorý bez konkrétneho cieľa prechádza mestom, absorbuje zážitky a vytvára si tak akúsi “mentálnu koláž“ vizuálnych a naratívnych podnetov. V súčasnosti flenérstvo do istej miery stelesňuje moderný spôsob života, pričom techniku “mentálnej koláže“ nahrádza fotografický záznam. Ten Šimonová zo svojho procesu
vynecháva – zastupuje ho technika frotáže, ktorou na „prechádzkach“ po Topoľčanoch konzervovala vizuálne, či štrukturálne zaujímavé miesta vo verejnom priestore. Týmto spôsobom oživuje a prehodnocuje ideový rámec a koncept multiplikácie pre priestor Nástupište 1 – 12.
Prezentovaná inštalácia predstavuje fluidný projekt, ktorý sa dekonštruuje a rekonštruuje v reálnom čase - ide o konceptualizovanie, resp. koncepčné uchopenie výsostne remeselných výtvarných postupov, akými sú frotáž, koláž a už spomínaná autorská technika založená na práci s hrdzou. Tie stoja v pozícii faktografických vizuálnych záznamov prostredia, v ktorom boli vytvorené.
Vytvárajú hybridnú (meta)krajinu, ktorú definujú informácie o haptických, štrukturálnych a priestorových kvalitách jej predobrazu. Dôležitým aspektom je spôsob zdelenia takejto informácie. Na prvý pohľad ide o monumentálnu koláž, ktorej rozsah sa prispôsobuje priestorovej rytmike výstavného priestoru. Zároveň však v širšom zmysle predstavuje analógovú interpretáciu digitalizácie verejného priestoru s jeho výtvarnými riešeniami, mobiliárom a urbanistickými kvalitami. Deje sa tak prostredníctvom skladania malých formátov konkrétnych grafik/frotáží do nových konfigurácií, ktoré stoja v pozícii konkrétnych pixelov digitálneho záznamu krajiny, sídliska, či mesta.
V prípade výstavy Rusty Memory vytvára Šimonová odlišný typ juxtapozície – výstavnému priestoru totiž dominuje reálna detská preliezačka osadená v inštalácií, ktorá má vzhľadom na svoj námet charakter miesto-špecifickej realizácie. Mohutná kovová preliezačka je nositeľom pamäte, nevzťahuje sa však na konkrétne miesto - historický nános objektivizuje, resp. relativizuje do tej miery, že sa transformuje do podoby land-artu privezeného do výstavného priestoru. Vzniká tak syntéza skúmanej krajiny, vizuálne manipulovaná panoráma, posunutý koncept diorámy zbavený akéhokoľvek sklonu ku gýču.

Natália Šimonová:
Študentka 5.ročníka v Otvorenom ateliéri maľby, ktorý vedie Mgr. art. Rastislav Podoba, ArtD., na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. V roku 2020 sa stala víťazkou v prestížnej súťaži Maľba, Nadácie VÚB. Natália Šimonová aktuálne mapuje detské socialistické ihriská sídlisk, ktoré podrobuje otázke deštrukcie. Vo svojej tvorbe najčastejšie využíva maľbu hrdzou, olejom a frotážou. Veľkoplošnú inštaláciu, site specific dielo a intervencie do verejného priestoru sú výsledkom výstupu z umeleckej rezidencie v priestoroch Nástupište 1-12 v Topoľčanoch.

Činnosť Nástupišťa 1-12 podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia ako hlavný partner 

Dovolíte nám používať cookies?

Cookies sú údaje, ktoré prehliadač ukladá pri prezeraní stránok. Bez nevyhnutných cookies by stránka nefungovala. Analytické pomáhajú zlepšovať obsah nášho webu. Vďaka personalizovaným cookies prispôsobujeme stránku priamo pre vás. Marketingové používame na účely marketingu a cielenie reklám. Váš súhlas je pre nás dôležitý, aby sme vám vedeli ponúknuť čo najlepší obsah.