Peter Mezei LOKÁLNY HARMONOGRAF, Live sound: Jonáš Gruska

Tvorbu slovenského maliara Petra Mezeia predstaví Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12 na výstave LOKÁLNY HARMONOGRAF. V piatok, 27. marca 2015 o 19:00, v podchode Autobusovej stanice v Topoľčanoch. Live sound: Jonáš Gruska.

Slovenský maliar Peter Mezei je absolventom Fakulty výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde študoval súčasnú maľbu v ateliéry Klaudie Kosziby. Rodák z Rožňavy sa vo svojej tvorbe zaoberá predovšetkým zobrazovaním vzťahov medzi prostredím a určitými prvkami, ktoré sa v ňom nachádzajú. Najčastejšie sa zameriava na lastnosti hornín a kameňov tvorené ich okolím, jednak prírodným ako aj priemyselným. Tie sa na základe videnej skutočnosti snaží transformovať do jednotlivých kontextov. V samotnom procese maľby pritom zámerne využíva kombinácie rôznych materiálov (vosk, papier, drevo,...), čím sleduje vyjadrenie vlastností prvku, hmoty a jej ľahkosti, trvania ako aj pominuteľnosti.

Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12 predstaví na výstave v podchode topoľčianskej autobusovej stanice sériu malieb Petra Mezeia Lokálny harmonograf. Tú tvoria maľby kameňov nájdených v jednej konkrétnej lokalite – náplave rieky. Jednotlivé maľby tak spoluvytvárajú akýsi harmonogram“,  ktorý však nie je harmonický z hľadiska časového, ale estetického, a je chápaný ako mapa – graf určitej lokality.

Výstavu otvorí slávnostná vernisáž v piatok, 27. marca o 19:00. Ako sa na Nástupišti 1-12 už stalo zvykom, vernisáž opäť neponúkne len silný vizuálny zážitok, ale aj pastvu pre uši. V netradičnom industriálnom priestore podchodu sa tentokrát predstaví slovenský hyperaktívny hudobník, skladateľ a sound artista Jonáš Gruska.

Gruska vyštudoval súčasnú experimentálnu hudbu v holandskom Haagu na Institute of Sonology a na Krakovskej Music Academy v Poľsku. Vo svojej tvorbe pracuje väčšinou s počítačom a vlastnoručne vyrobenou elektronikou, s ktorej pomocou maľuje neobjavené zvukové krajiny. Je fascinovaný komplexnými polyrytmickými štruktúrami, zvukovou rezonanciou, či site-specific kompozíciami. Inšpiráciu pritom často čerpá z tradičnej hudby Japonska, Indonézie, či strednej Európy. Zakladateľ experimentálneho labelu LOM zvykne vystupovať pod vlastným menom, či pod názvami jeho projektov Binmatu alebo MRKVA.

Skladba zo série Site Specific Resonances, špecificky skomponovaná pre ventilačné rúry, ktoré ústia pred Tržnicou na Trnavskom mýte v Bratislave. Pomocou rôznych technológii premenil Jonáš Gruska ventilačné rúry na reproduktory a odhalil ich skryté akustické kvality. Skladba bola hraná naživo priamo z rúr počas festivalu Tutti Frutti.